Kunstenaar: Marianne Benkö

Marianne Benkö is een Hongaarse en geboren in Szombathely. 
Ze stamt uit een creatieve familie met een schilderende moeder en een vader die les gaf aan een kunstacademie. Zelf studeerde zij van 1970-1975 Monumentaal Schilderen en Textielkunst aan de Academie voor Toegepaste Kunst te Boedapest. Haar afstudeerrichting was gericht op ontwerpen voor publieke ruimtes. Van 1977-1980 studeerde zij aan dezelfde academie textielkunst. Marianne Benkö is haar loopbaan als kunstenaar gestart vanuit de textielkunst en dan met name vanuit de weefkunst. Op haar atelier staat nog steeds een mooi groot weeftoestel, gemaakt voor het weven van gobelins, dat door haar vader is gemaakt. Al enige decennia maakt ze schilderijen waarbij was wordt gebruikt voor het verkrijgen van reliëf - de encaustiek techniek - zodat er een huid op de doeken ontstaat. De zichtbare structuren die zo ontstaan zijn, vertonen patronen en gelijkenissen met de natuur. De boom is een geliefd motief en zien we in vele hoedanigheden, variërend van bladeren tot bos, in de voorstellingen verwerkt. Een ander terugkerend motief is de zee die in al zijn schitteringen een uitgangspunt is voor licht en schaduw effecten. De in het oog vallende struktuur van de schilderijen zijn verwant met de textuur in de gobelins die ze eerder maakte. Het mag nog wel gezegd worden dat zij als textielkunstenares een zeer gewaardeerde positie heeft verworven in Nederland, en veelgevraagd was op symposia en concoursen, waar ze verschillende prijzen won. Hoewel de kunstenaar Marianne Benko veel inspiratie put uit de natuur, is de cultuur van de stad haar even lief. Ze heeft dan ook een hele serie schilderijen gebaseerd op herinneringen van en waarnemingen in Boedapest, de stad van haar jeugd. De overeenkomst in de werken, of het nou gebaseerd is op natuur of cultuur, is het streven naar harmonie, die tegenstellingen kunnen bewerkstelligen, en naar een petische uitstraling van de voorstellingen. De sfeer die in haar werken naar voren komt is die van een verwondering over de natuurverschijnselen en het effect dat het op ons als waarnemer kan hebben. Voor de waarnemer die de natuur en de cultuur ziet als een voordracht van symbolische betekenissen, kan in de voorstellingen de nodige verwijzingen aantreffen. 

Expositie Galerie Delfi Form: 2011, 2014, 2017
Opdrachten en prijzen

  • Marriage tapestry 600x150 cm, Guidhall, Boedapest, 1978
  • City of rivers tapestry, 400x200 cm, Conference hall, Boedapest, 1979
  • Communication tapestry 400x200 cm, technical University Boedapest, 1980
  • Amarcord tapestry, 250x180 cm, 3th price International Concours, Museum Gdansk, 1980
  • Birds, 400x150 cm, hotel Györ, 1980
  • Birds of Giotto, Congres hall tapestry, 1380x330 cm, 1th price national concours, Boedapest, 1982-1985
  • Celestial Love, tapestry for the church, Den Haag
  • Hour-glass 1 en 2, paintings, 440x125 cm, voor bejaardenhuis, Den Haag 1985